ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Κοινή πλεύση για την «διάσωση» της Αμβρακίας Οδού!

Αμβρακία Οδός
Αμβρακία Οδός

Στενεύουν επικίνδυνα τα χρονικά περιθώρια

Βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ από Δυτική Ελλάδα, Ιόνια Νησιά και Ήπειρο ενώνουν τις δυνάμεις τους για το «ξεπάγωμα» του έργου

Σειρά πρωτοβουλιών για την επανεκκίνηση των εργασιών στο πολύπαθο έργο του αυτοκινητόδρομου «Άκτιο – Αμβρακία» αναλαμβάνουν Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, από Αιτωλοακαρνανία, Λευκάδα, Θεσπρωτία, Πρέβεζα ακόμα και Σέρρες με επιδίωξη το ξεμπλοκάρισμα των εργασιών που ως γνωστόν εδώ και καιρό καρκινοβατούν.

Ειδικότερα σύμφωνα με την ερώτηση που υπογράφουν εννέα Βουλευτές της ΝΔ προς τον Υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη:

«Την ανάγκη ολοκλήρωσης των εργασιών της Αμβρακίας Οδού και παράδοσης τμημάτων του άξονα που είναι σχεδόν έτοιμα, ζητά με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Λευκάδας Θανάσης Καββάδας και την οποία συνυπέγραψαν ο Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Σερρών, Κώστας Καραμανλής και οι βουλευτές του κόμματος Μάριος Σαλμάς και Κων/νος Καραγκούνης από την Αιτωλοακαρνανία, Στέργιος Γιαννάκης από την Πρέβεζα και Βασίλειος Γιόγιακας από τη Θεσπρωτία.

Ο βουλευτής επανέρχεται με δεύτερη ερώτηση μέσα σε 10 μήνες για το θέμα, καθώς δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος στις εργασίες του έργου, αντιθέτως έχουν παγώσει, παρά τις δεσμεύσεις του υπουργείου ότι θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να προσπεραστούν τα όποια προβλήματα και να προωθηθεί το έργο.

Στην ερώτηση καταγγέλλεται ότι η Αμβρακία οδός, που αποτελεί έργο πνοής για ολόκληρη της περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδος, καρκινοβατεί, χωρίς να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για τις εργολαβίες και τις συμπληρωματικές συμβάσεις. Υπογραμμίζεται δε ο κίνδυνος οι καθυστερήσεις να είναι τέτοιες, ώστε να χρειαστεί να προκηρυχθεί εκ νέου διαγωνισμός, κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρξουν νέες, μεγάλες, πολυετείς καθυστερήσεις, ταλαιπωρώντας τους διερχόμενους οδηγούς και τους πολίτες της ευρύτερης περιοχής.

Μεταξύ άλλων ο βουλευτής ζητά να προχωρήσουν κατά προτεραιότητα η τρίτη και η τέταρτη εργολαβία, δηλαδή το τμήμα από Αμφιλοχία έως το Δρυμό, όπου για την ολοκλήρωσή τους υπολείπονται ελάχιστα χιλιόμετρα και να δοθούν το ταχύτερο δυνατό στην κυκλοφορία.

Σημειώνει μάλιστα ότι η τρίτη και τέταρτη εργολαβία αποτελούν περίπου το ήμισυ του συνολικού έργου (συνολικά 21,6 χλμ από τα συνολικά 48,5 χλμ), και ολοκληρώνοντας αυτό το τμήμα περατώνεται το δυσκολότερο κατασκευαστικά κομμάτι του οδικού άξονα Ακτίου-Αμβρακία.

Σε συνέχεια ερωτήσεων βουλευτών, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, προφορικών παρεμβάσεων και σειράς επισκέψεων στο Υπουργείο σας, σημειώνω ότι το έργο της Αμβρακίας οδού ακόμα καρκινοβατεί, χωρίς να υπάρχει σαφής εικόνα πότε θα ολοκληρωθούν οι εργολαβίες και πότε θα παραδοθεί προς χρήση ο οδικός άξονας.

Το έργο έχει χωριστεί σε τέσσερα διακριτά τμήματα με αντίστοιχες εργολαβίες: η πρώτη αφορά στο τμήμα Άκτιο – Παλιάμπελα, μήκους 22,5 χιλιομέτρων, η δεύτερη το τμήμα Παλιάμπελα – Γουργουβλί μήκους 4,4 χιλιομέτρων (η οποία είναι και η πιο προβληματική), η τρίτη το τμήμα Δρυμός – Λουτράκι μήκους 8,1 χιλιομέτρων και η τέταρτη το τμήμα Λουτράκι – Αμβρακία, μήκους 13,5 χιλιομέτρων.

Σύμφωνα με πληροφορίες που συγκεντρώσαμε, οι 4 εργολαβίες του αυτοκινητόδρομου πήραν παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2016, καθώς υπήρξε καθυστέρηση στην έγκριση των συμπληρωματικών συμβάσεων, οι οποίες θα δοθούν σε 3 από τις 4 εργολαβίες. Η προθεσμία αυτή έχει ήδη παρέλθει και είναι αναγκαίο να δοθεί νέα παράταση.

Για την πρώτη εργολαβία, από Χ.Θ 0-22,5 (Άκτιο-Δρυμός) με προϋπολογισμό 120 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο την «ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική ΑΕ», την τρίτη εργολαβία από Χ.Θ 26,9-35 (Δρυμός-Λουτράκι) με προϋπολογισμό 46,88 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο την «Κ/Ξ Ιόνιος ΑΕ-ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ» και την τέταρτη εργολαβία, από Χ.Θ 35-48,5 (Παράκαμψη Αμφιλοχίας) με προϋπολογισμό 62,23 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο “Consorzio Stabile Italimprese Societa a Responsabilita Limitata”, είχατε εξαγγείλει ότι θα συνεχίσουν και μετά τις 30 Σεπτεμβρίου με επιπλέον ποσά της τάξεως των 3,5-5 εκατ. Ευρώ (ανά εργολαβία) με στόχο να έχουμε παράδοση κάποιων τμημάτων στην κυκλοφορία.

Η δεύτερη εργολαβία, Χ.Θ 22,5-26,9 (Δρυμός), προϋπολογισμού 39,27 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο την «Κ/Ξ Ιόνιος ΑΕ-Τομή ΑΒΕΤΕ», που παραμένει και η πιο προβληματική, είναι άγνωστο πώς και με ποιο κόστος θα συνεχιστεί.

Στην τέταρτη εργολαβία για την παράκαμψη της Αμφιλοχίας, τα έργα έχουν προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό, καθώς περίπου οκτώ (8) χιλιόμετρα από τα συνολικά 13,5 χλμ. έχουν ήδη ασφαλτοστρωθεί και είναι δυνατή η διέλευση οχημάτων. Στο υπόλοιπο τμήμα της εργολαβίας εκκρεμεί η ασφαλτόστρωση και ορισμένες παρεμβάσεις κατά σημεία για την αποτροπή κατολισθήσεων, ενώ σε ένα σημείο υπάρχει εκκρεμότητα απαλλοτρίωσης. Σε αντίστοιχο βαθμό ωριμότητας είναι και το έργο της τρίτης εργολαβίας, στην οποία εκκρεμούν παρεμβάσεις κατά των κατολισθήσεων σε μόλις ένα χιλιόμετρο.

Ως εκ τούτου, η τρίτη και τέταρτη εργολαβία αποτελούν περίπου το ήμισυ του συνολικού έργου (συνολικά 21,6 χλμ από τα συνολικά 48,5 χλμ), δηλαδή το τμήμα από Αμφιλοχία έως το Δρυμό, και ολοκληρώνοντας αυτό το τμήμα περατώνεται το δυσκολότερο κατασκευαστικά κομμάτι του οδικού άξονα Ακτίου-Αμβρακία. Κατόπιν των ανωτέρω και δεδομένης της ωρίμανσης των δύο εργολαβιών, τα έργα στο τμήμα από Αμφιλοχία έως το Δρυμό μπορούν να προχωρήσουν κατά προτεραιότητα και να δοθούν το ταχύτερο δυνατό στην κυκλοφορία. Υπογραμμίζεται ότι το υπάρχον οδικό δίκτυο είναι ως γνωστόν εξαιρετικά επικίνδυνο για τα διερχόμενα οχήματα, γεμάτο στροφές, ολισθηρό και σε κακή κατάσταση, ταλαιπωρώντας τους διερχόμενους οδηγούς και τους πολίτες της ευρύτερης περιοχής, ενώ στο συγκεκριμένο δρόμο έχουν σημειωθεί πολλά θανατηφόρα ατυχήματα.

Παρά τις εξαγγελίες σας, δεν υπάρχει έως σήμερα καμία σαφής δέσμευση και το συγκεκριμένο έργο παραμένει στον αέρα. Υπογραμμίζεται ότι τα έργα ξεκίνησαν το 2010 με προοπτική να ολοκληρωθούν το 2013 και ακόμα και σήμερα, έξι χρόνια μετά, το έργο καρκινοβατεί με τα επιμέρους προβλήματα να καθιστούν άγνωστη την παράδοση ολόκληρου του έργου.

Εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι ενδέχεται οι συμπληρωματικές συμβάσεις να μην εγκριθούν από τα Ελεγκτικά Όργανα, ενώ δεν υπάρχει σαφής δέσμευση από πλευράς Υπουργείου ότι έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητοι πόροι. Σε αυτή την περίπτωση, το έργο θα σταματήσει εντελώς και θα πρέπει να προκηρυχθεί εκ νέου διαγωνισμός. Αυτό σημαίνει ότι θα μπούμε σε νέες περιπέτειες και θα υπάρξουν νέες, μεγάλες πολυετείς καθυστερήσεις για την ολοκλήρωση αυτού του σημαντικού έργου πνοής για τη Δυτική Ελλάδα, ενώ εάν υπάρξει τώρα σαφής δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, και κινηθούν οι διαδικασίες άμεσα, το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν και ο εν λόγω οδικός άξονας να δοθεί στην κυκλοφορία.

Κατόπιν των ανωτέρω και δεδομένης της σημασίας ολοκλήρωσης του έργου της Αμβρακίας οδού για όλη τη Δυτική Ελλάδα, ερωτάται ο κ. Υπουργός,

Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την παράδοση του οδικού άξονα Άκτιο-Αμβρακία ή τμημάτων αυτού; Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός του Υπουργείου;

Είναι στις προθέσεις σας να δοθεί νέα παράταση στις 4 εργολαβίες, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα στη διαδικασία ολοκλήρωσης του έργου και να μην οδηγηθούμε σε νέο διαγωνισμό;

Πως θα προχωρήσουν οι συμπληρωματικές συμβάσεις; Έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση αυτών και από ποιους πόρους; Με τι χρονοδιάγραμμα;

Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου η υλοποίηση κατά προτεραιότητα της τρίτης εργολαβίας (τμήμα Δρυμός – Λουτράκι μήκους 8,1 χιλιομέτρων) και της τέταρτης (τμήμα Λουτράκι – Αμβρακία, μήκους 13,5 χιλιομέτρων), προκειμένου να δοθεί τουλάχιστον στην κυκλοφορία το τμήμα Αμβρακία – Δρυμός, που αποτελεί περίπου το ήμισυ του έργου και το πιο δύσκολο κατασκευαστικά κομμάτι;

Οι ερωτώντες βουλευτές,

Αθανάσιος Καββαδάς, βουλευτής Ν. Λευκάδας

Κων/νος Καραμανλής, βουλευτής Ν. Σερρών

Μάριος Σαλμάς, βουλευτής Ν. Αιτωλοακαρνανίας

Κων/νος Καραγκούνης, βουλευτής Ν. Αιτωλοακαρνανίας

Βασίλειος Γιόγιακας, βουλευτής Ν. Θεσπρωτίας

Στέργιος Γιαννάκης, βουλευτής Ν. Πρεβέζης

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης των Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, που υπογράφουν οι Δημήτρης Κωνσταντόπουλος (Αιτωλοακαρνανίας), Ανδρέας Λοβέρδος και Γιάννης Μανιάτης:
«Η κατασκευή του έργου της Αμβρακίας οδού βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία 6 έτη με συνεχείς παρατάσεις, χωρίς να διαφαίνεται ο χρόνος ολοκλήρωσης των έργων. Συγκεκριμένα, το Μάρτιο του 2010 πραγματοποιήθηκε η ανάθεση του έργου “Κατασκευή οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το δυτικό άξονα Βορρά – Νότου”, μήκους 48,5 χλμ, το οποίο διαχωρίσθηκε σε 4 τμήματα και 4 αντίστοιχες εργολαβίες ως εξής :
Η πρώτη εργολαβία αφορά το τμήμα από Χ.Θ 0+000 έως Χ.Θ. 22+500 (Άκτιο-Δρυμός) προϋπολογισμού 142,8 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την «ΑΕΓΕΚ Κατάσκευαστική ΑΕ».
Η δεύτερη εργολαβία αφορά το τμήμα από Χ.Θ 22+500 έως Χ.Θ. 26+900 (Δρυμός), προϋπολογισμού 39,27 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο την «Κ/Ξ Ιόνιος ΑΕ-Τομή ΑΒΕΤΕ».
Η τρίτη εργολαβία αφορά το τμήμα από Χ.Θ 26+900 έως Χ.Θ. 35+000 (Δρυμός-Λουτράκι) με προϋπολογισμό 46,88 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο την «Κ/Ξ Ιόνιος ΑΕ-ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ».
Τέλος, η τέταρτη εργολαβία αφορά το τμήμα από Χ.Θ 35+000 έως Χ.Θ. 48+500 (Παράκαμψη Αμφιλοχίας) με προϋπολογισμό 62,23 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο “Consorzio Stabile Italimprese Societa a Responsabilita Limitata”.

Σε απάντηση ερώτησης που είχε καταθέσει ο πρώτος εξ ημών σχετικά με την κατασκευή της Αμβρακίας οδού, απαντήσατε (υπ’αριθμ. πρωτ. ΚΓ/ΦΚΠΡ02.00/ΟΔΟ/ΑΛ/4396/8-6-2016) ότι ο ρυθμός κατασκευής των παραπάνω εργολαβιών δεν ήταν ο αναμενόμενος και ότι ήδη κατά τον χρόνο εκείνο οι εγκεκριμένες προθεσμίες (16/4/2016, 16/4/2016, 8/4/2016 και 30/4/2016 αντίστοιχα) είχαν παρέλθει και βρίσκονταν υπό έγκριση νέες προθεσμίες ολοκλήρωσης του έργου για 16/9/2016, 16/9/2016, 8/9/2016 και 30/9/2016 αντίστοιχα, οι οποίες και πάλι δεν στάθηκαν αρκετές. Στην απάντησή σας αναφέρατε επίσης ότι θα απαιτηθεί μετά την οριστικοποίηση του τεχνικού και οικονομικού αντικειμένου η χορήγηση εκ νέου παρατάσεων με εκτιμώμενη ημερομηνία περαίωσης των εργολαβιών αυτών τον Μάρτιο 2018.

Ωστόσο, έως και σήμερα δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη ενέργεια και καμία σαφής δέσμευση για την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου, το οποίο παραμένει ‘στον αέρα’. Συμπληρωματικές συμβάσεις δεν έχουν υπογραφεί και είναι άγνωστο αν έχουν εξασφαλισθεί από το αρμόδιο Υπουργείο οι αναγκαίοι πόροι. Οι εξαγγελίες σας για συνέχιση της 1ης, 3ης και 4ης εργολαβίας και μετά τις 30 Σεπτεμβρίου με επιπλέον ποσά της τάξεως των 3,5-5 εκατ. Ευρώ ανά εργολαβία με στόχο να έχουμε παράδοση κάποιων τμημάτων στην κυκλοφορία, δεν έχουν επαληθευτεί. Σημειώνεται δε, ότι η τρίτη και η τέταρτη εργολαβία που αφορούν το τμήμα από την Αμφιλοχία έως και το Δρυμό, έχουν προχωρήσει σημαντικά και θα μπορούσαν με την υποστήριξη του Υπουργείου να παραδοθούν σύντομα στην κυκλοφορία.

Κύριε Υπουργέ, η καθυστέρηση κατασκευής της Αμβρακίας οδού και η αβέβαιη συνέχιση των εργολαβιών, επιτείνει την αγωνία των κατοίκων και των διερχομένων της περιοχής, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα οδικό δίκτυο εξαιρετικά επικίνδυνο όπου σημειώνεται πλήθος τροχαίων ατυχημάτων, πολλά μάλιστα εκ των οποίων είναι θανατηφόρα. Σημαντικές καθυστερήσεις έχουν παρατηρηθεί δε και στην καταβολή αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες των ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν για την κατασκευή του έργου. Ταυτόχρονα, ο κίνδυνος παύσης των εργασιών κατασκευής, δημιουργεί ανασφάλεια στους εργαζομένους σε αυτές, φοβούμενοι ότι θα βρεθούν αντιμέτωποι με την ανεργία. Θα πρέπει το Υπουργείο να ενεργοποιηθεί άμεσα και να θέσει ως προτεραιότητα τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου, το οποίο θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής, τη στήριξη της απασχόλησης και την προστασία της υγείας και ασφάλειας των πολιτών, καθώς και καταβολή των αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες απαλλοτριωθέντων ακινήτων.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός,
1. Έχει επεξεργασθεί το Υπουργείο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των εργολαβιών της Αμβρακίας οδού;
2. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την πορεία των τεσσάρων εργολαβιών και την παράδοσή τους στην κυκλοφορία ; Πότε θα δοθούν οι παρατάσεις στις οποίες έχει ήδη αναφερθεί το Υπουργείο;
3. Έχουν εξασφαλισθεί οι απαραίτητοι πόροι για τη σύναψη των συμπληρωματικών συμβάσεων ; Έχει διασφαλισθεί ότι τούτες θα μπορέσουν να συναφθούν και να εγκριθούν από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα χωρίς προβλήματα;»

Υπενθυμίζουμε ότι για το θέμα σειρά δράσεων είχε εξαγγείλει και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας, ωστόσο σε περίπτωση που δεν υπάρξει συντονισμένη πορεία από τους τοπικούς φορείς, δεν πρόκειται να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η ιστορία τουλάχιστον αυτό έχει δείξει σε πολλά θέματα…

Επιμέλεια: Νίκος Αγγελόπουλος – sinidisi.gr

Διαβάστε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα από την Αμφιλοχία

Διαβάστε επίσης:

Βαλτωμένη Η Αμβρακία Οδός – Τα Σενάρια Για Την Ολοκλήρωση Του Άξονα

Oλόκληρος Οικισμός Στην Αμβρακία Ήρθε Στο Φως Με Τις Εργασίες Κατασκευής Της Ιονίας Οδού!

Amfilochia.gr – Ειδήσεις και νέα από την Αμφιλοχία και τον νομό Αιτωλοακαρνανίας