Της Νένας Μαλλιάρα – Capital.gr
Την δρομολόγηση του τιτάνιου έργου της μείωσης των “κόκκινων” δανείων, θα ανοίξουν οι αλλαγές στις διοικήσεις των τραπεζών που θα ολοκληρωθούν στην εβδομάδα που απομένει μέχρι να κλείσει ο μήνας.
Πρόκειται για έργο οπισθοβαρές, καθώς το κύριο βάρος της επίτευξης του στόχου μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων κατά 40% ή 41 δις. ευρώ μέχρι τα τέλη του 2019, αναμένεται στα έτη 2018 και 2019.
Με τις αλλαγές στις διοικήσεις των τραπεζών, την ψήφιση του νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και τη χορήγηση των πρώτων αδειών σε εταιρίες διαχείρισης “κόκκινων” δανείων (όπως έγραψε το Capital.gr, ώριμος για τη λήψη της πρώτης άδειας είναι ο φάκελος της AktuaHellas), η επιχείρηση “κόκκινα δάνεια” ξεκινά μεν, αλλά ήπια και διερευνητικά.
Στο πλαίσιο αυτό, αρχικώς το κύριο εργαλείο διαχείρισης θα είναι οι ρυθμίσεις οφειλών, ενώ ο πρώτος ουσιαστικός έλεγχος επιδόσεων των νέων διοικήσεων θα γίνει στο τέλος του α΄εξαμήνου 2017.
Στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα και ενώ η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τη διαχείριση των “κόκκινων” δανείων με το νόμο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό αποτελεί προαπαιτούμενο της δεύτερης αξιολόγησης (το σχετικό νομοσχέδιο ξεκίνησε να συζητείται με τα τεχνικά κλιμάκια των “Θεσμών” από την προηγούμενη Πέμπτη και οι συζητήσεις πέρασαν χθες σε επίπεδο κορυφής), απομένουν να γίνουν στην πράξη ουσιαστικές κινήσεις τόσο από τις τράπεζες, όσο και από την Πολιτεία.
Ειδικότερα, οι νέες τραπεζικές διοικήσεις θα πρέπει να κινηθούν στους εξής πέντε άξονες:
1. να ενθαρρύνουν και να στηρίξουν έμπρακτα επενδύσεις σε νέες καινοτόμες δραστηριότητες και στρατηγικούς κλάδους της οικονομίας με εξαγωγικό προσανατολισμό, συμβάλλοντας στην αλλαγή του παραγωγικού προτύπου,
2. να δώσουν έμφαση σε ρυθμίσεις μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, καθώς η μέχρι πρόσφατα ακολουθούμενη πρακτική παροχής βραχυπρόθεσμων ρυθμίσεων παρατείνει μόνο το πρόβλημα δεσμεύοντας πολύτιμους παραγωγικούς πόρους,
3. να προβούν σε συντονισμένη αντιμετώπιση των κοινών πιστούχων, συνθήκη αναγκαία για την εξεύρεση βιώσιμων λύσεων και την ταχεία εφαρμογή τους,
4. να συνεισφέρουν τεχνογνωσία στην αναδιάρθρωση βιώσιμων επιχειρήσεων, με αλλαγές στη δομή, στον επιχειρηματικό σχεδιασμό και, όπου είναι αναγκαίο, στη διοίκηση των επιχειρήσεων,
5. να ενισχύσουν τις διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου τους, ώστε να διασφαλίζουν την ίση μεταχείριση και τη διαφάνεια στην αντιμετώπιση των δανειοληπτών.
Από την πλευρά της η Πολιτεία θα πρέπει να επιταχύνει την υλοποίηση πρόσθετων δράσεων για να διασφαλιστεί ότι θα αρθούν και τα τελευταία μικρά θεσμικά και διοικητικά εμπόδια.
Ειδικότερα, απαιτούνται:
– Αναμόρφωση του πλαισίου εξωδικαστικού διακανονισμού χρέους, ώστε να υπάρξουν δυνατότητες ταχείας, αποτελεσματικής και διαφανούς ρύθμισης χρεών προς ιδιωτικούς φορείς (τράπεζες και προμηθευτές) και φορείς του ελληνικού Δημοσίου (π.χ. φορολογικές αρχές, ασφαλιστικά ταμεία),
– Βελτίωση των υποδομών και της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας του δικαστικού συστήματος και ενίσχυση των ανθρώπινων πόρων του,
– Παροχή χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης και συμβουλευτικής υποστήριξης σε υπερχρεωμένα νοικοκυριά και ελεύθερους επαγγελματίες,
– Επίλυση χρόνιων ζητημάτων που σχετίζονται με τη φορολογική μεταχείριση διαγραφών και σχηματισμού προβλέψεων για τους δανειστές,
– Εισαγωγή διατάξεων που θα διασφαλίζουν τη συνεργασία των μετόχων στις προσπάθειες των τραπεζών για εξυγίανση επιχειρήσεων και θα παρέχουν νομική προστασία των στελεχών των τραπεζών και των εκπροσώπων του Δημοσίου όταν προβαίνουν σε διαγραφή οφειλών με καλή πίστη και στόχο την προστασία των συμφερόντων των πιστωτών και του Δημοσίου.
– Επιτάχυνση στην έκδοση των αναγκαίων κανονιστικών πράξεων και στη δημιουργία των διοικητικών υποδομών που επιτρέπουν την απρόσκοπτη εφαρμογή των ήδη νομοθετημένων μεταρρυθμίσεων.
Πρόκειται για επισημάνσεις δια στόματος και του υποδιοικητή της ΤτΕ Θεόδωρου Μητράκου, ο οποίος μιλώντας την περασμένη εβδομάδα στο συνέδριο της Prodexpo, εξέθεσε το μέγεθος του προβλήματος των “κόκκινων” δανείων για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και την ελληνική Οικονομία, σκιαγραφώντας τις μεγάλες προσπάθειες που θα απαιτηθούν για την αντιμετώπισή του.
Ειδικότερα, τον Ιούνιο του 2016, το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στην Ελλάδα ανήλθε σε 45,1% (από 4,5% το 2007), περίπου οκταπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου (5,7% το Μάρτιο του 2016). Όπως ανέφερε ο κ. Μητράκος, ιδιαίτερα υψηλό είναι το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στα δάνεια προς πολύ μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες (67,2%), στα δάνεια προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (59,9%) και στα καταναλωτικά δάνεια (55,3%). Στα στεγαστικά δάνεια ανέρχεται στο 44,7% (κοντά στο μέσο όρο), ενώ χαμηλότερο ποσοστό παρατηρείται στα δάνεια προς μεγάλες επιχειρήσεις (29,1%).
Όσον αφορά στους επιμέρους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, υψηλό ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων παρατηρείται στην εστίαση (79,5%), στην κλωστοϋφαντουργεία (75,9%), στον κλάδο ξυλείας, χάρτου και επίπλων (71,7%) αλλά και στη γεωργία (62,7%). Αντίθετα, πολύ μικρό ποσοστό παρατηρείται στον κλάδο ενέργειας και πετρελαιοειδών (4,5%) και σχετικά μικρό στις χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις (27,5%).
Διαβάστε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα από την Αμφιλοχία
Διαβάστε επίσης:
Κοινή πλεύση για την «διάσωση» της Αμβρακίας Οδού!
Παγκόσμια Τράπεζα: Κόψτε Αφορολόγητο Για Να Χρηματοδοτήσετε Το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης
Amfilochia.gr – Ειδήσεις και νέα από την Αμφιλοχία και τον νομό Αιτωλοακαρνανίας
Add Comment