Πηγή: Sinidisi.gr
Από τις 14 Σεπτεμβρίου, και με την ενεργοποίηση του συνόλου των διοδίων της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού, οι περίφημοι νέοι οδικοί άξονες που κάθε μήνα σχεδόν εγκαινίαζε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, και είχαν διαφημιστεί από όλες οι προηγούμενες, μετατράπηκαν σε εθνικές οδούς για τους λίγους και έχοντες ή λύση ανάγκης για όσους δεν μπορούν να τις αποφύγουν. Η δε Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αναγορεύεται μια από τις Περιφέρειες με τα πιο πολλά διόδια, ενώ εταιρείες παραχώρησης και τράπεζες ετοιμάζονται να εισπράξουν πολλαπλάσια κέρδη από όσα κατέβαλαν για την κατασκευή τους! Έτσι, όπως πολλοί έχουν καταγγείλει και αναλύσει, το ταξίδι με την Ολυμπία Οδό από Πάτρα Αθήνα κοστίζει 11,5 ευρώ, το απλό πέρασμα της Γέφυρας Ρίο-Αντίρριο 13,3 ευρώ και η διαδρομή από Αντίρριο Ιωάννινα 12,5 ευρώ, σύνολο 37,3 ευρώ για την πολυδιαφημισμένη «ανάπτυξιακή» διαδρομή Αθήνα –Ιωάννινα, σχεδόν όσο το κόστος των καυσίμων ενός ΙΧ! Μετά τις φιέστες και ένα ολιγόμηνο διάστημα «δοκιμής» ο λαός έμεινε με δρόμους που δεν έχουν ακόμα οριστικά τελειώσει (ακόμα κατασκευάζονται οι έξοδοι, οι κάθετες οδοί οι σταθμοί και τα συνοδά έργα), και με την πικρή πραγματικότητα ότι το κόστος των διοδίων υπεριδιπλασιάστηκε και δεν μπορεί να τους χρησιμοποιήσει.
Το δυσβάσταχτο κόστος δεν επιβαρύνει μόνο τους διερχόμενους από την Δυτική Ελλάδα, αλλά κυρίως τους κατοίκους της, οι οποίοι καλούνται να πληρώνουν για μετακινήσεις εντός των Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας και Αχαΐας, προς την εργασία, την κατοικία τους, το χωριό τους, τα χωράφια τους, τους συγγενείς τους από 4,2 έως και 15 ευρώ την ημέρα, ενώ όσοι αναγκάζονται να περνούν την Γέφυρα τακτικά πληρώνουν κάποιες εκατοντάδες ευρώ το μήνα! Τα απάνθρωπα διόδια επιβαρύνουν τους ήδη εξοντωμένους οικονομικά από τη φτώχια και την ανεργία κατοίκους της Δυτικής Ελλάδας και έχουν ήδη οδηγήσει σε πρώτες κινητοποιήσεις (κινητοποίηση ενάντια στα διόδια της Γέφυρας, ενάντια στα διόδια της Ιονίας Οδού στο Αγγελόκαστρο κ.α.). Μπροστά στη γενική κατακραυγή η κυβέρνηση δια μέσου του υπουργού των εργολάβων Σπίρτζη θολώνει τα νερά υποσχόμενη από το 2018 (και βλέπουμε…) ένα σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης που είναι αμφίβολο αν θα μειώσει το κόστος χρήσης των πανάκριβων δρόμων, και θα ισχύσει φυσικά εφόσον οι εταιρείες παραχώρησης κρίνουν ότι συμφέρει τα έσοδά τους. Ακόμα χειρότερα, συνδέει την δήθεν διαπραγμάτευση της τιμής των διοδίων με την παράταση των συμβάσεων παραχώρησης, δηλαδή με την ισόβια ιδιωτικοποίηση των μεγάλων εθνικών οδικών αξόνων!
Ακόμα και το εθνικό οδικό δίκτυο που δεν είχε κατασκευαστεί με Συμβάσεις Παραχώρησης (πρακτική που γενικεύτηκε τις τελευταίες δεκαετίες με έργα όπως η Αττική Οδός, το αεροδρόμιο των Σπάτων κ.α.), όπως μέρος της ΠΑΘΕ και η Εγνατία Οδός, τώρα ξεπουλιούνται σε ομίλους, όπως προστάζουν τα μνημόνια, και γεμίζουν διόδια! 38 θα είναι τα νέα διόδια (μετωπικά και πλευρικά) που προβλέπει η νέα συμφωνία παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, τα οποία θα υπερδιπλασιάσουν το κόστος διέλευσης.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στο σκάνδαλο της Γέφυρας Α.Ε. και των πιο ακριβών διοδίων της Ελλάδας (ειρωνεία ότι η πανάκριβη γέφυρα αποτελεί έμβλημα της Περιφέρειας). Η Α.Ε. ενώ αποδεδειγμένα έχει αποσβέσει προ πολλού το κόστος κατασκευής και εισπράττει κάθε χρόνο σημαντικά κέρδη, αυξάνει κατά πολύ, σε σχέση με την τραγική πτώση του βιοτικού επιπέδου του λαού, τα διόδιά της. Η χώρα μπορεί να τσακίστηκε από την κρίση, τα μνημόνια, την επιτροπεία ΕΕ-ΔΝΤ-ΕΚΤ, την πληρωμή του χρέους, όμως η Γέφυρα Α. Ε. έχει σύμβαση έως το 2039 και τα διόδια είναι αδιαπραγμάτευτα!
Κυβέρνηση-ΕΕ κατασκευαστικές εταιρείες και τράπεζες οδηγούν την πλειοψηφία του λαού στο παλαιό εθνικό δίκτυο, που συντηρείται όπως-όπως μόνο από εθνικούς πόρους, αυξάνοντας τους κινδύνους και το χρόνο των μετακινήσεων. Παράλληλα οι νέοι μεγάλοι οδικοί άξονες που χρηματοδοτήθηκαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό με χρήματα του λαού, που ανακεφαλαιοποίησε τις χρεοκοπημένες τράπεζες για να δίνουν δάνεια στους μεγαλοκατασκευαστές, με τα διόδια που πλήρωνε σε δρόμους-καρμανιόλα, με τη συμμετοχή του μέσω της άγριας φορολόγησής του στις πιστώσεις των ΕΣΠΑ και τις δημόσιες επενδύσεις, και κατασκευάστηκαν, μετά από πολυετή καθυστέρηση, περικοπή του μήκους τους (βλ. κατάργηση τμήματος Πάτρα-Πύργου-Τσακώνας της Ολυμπίας Οδού), εκβιασμούς και διαπραγματεύσεις για μεγαλύτερες αμοιβές, θα είναι απλησίαστοι. Οι κατασκευαστικοί όμιλοι που κατέβαλαν λιγότερο από το 20% του κόστους κατασκευής, ενώ παράλληλα εισέπρατταν τα διόδια, θα έχουν την εκμετάλλευση των νέων δρόμων για πάνω από 30 χρόνια, με συμβάσεις που προκαθορίζουν από τώρα την τιμή των διοδίων! Οι σκανδαλώδεις συμβάσεις μετακυλύουν το κόστος κατασκευής, επισκευής και λειτουργίας στο λαό και τα κέρδη στους μεγαλοεργολάβους, ενώ οδηγούν στην πλήρη ιδιωτικοποίησή των εθνικών οδικών αξόνων για πολλές δεκαετίες.
Ουσιαστική μείωση των διοδίων μπορεί να γίνει μόνο με μείωση των κερδών των ομίλων και των τραπεζών και αυτό μπορεί να το επιβάλει μόνο το λαϊκό κίνημα, κανένας εκπρόσωπος των μεγαλοκατασκευαστών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
Ζητάμε τώρα την κατάργηση των συμβάσεων παραχώρησης και των διοδίων και την απόδοση των εθνικών οδών στο δημόσιο.
Καλούμε σε συντονισμένη δράση των κατά τόπους κινήσεων κατοίκων και επιτροπών ενάντια στα διόδια για να διεκδικήσουμε όχι μόνο μια προσωρινή μείωση ή επιμέρους εκπτώσεις αλλά για να αμφισβητήσουμε την ιδιωτικοποίηση του οδικού δικτύου, τα συμφέροντα κατασκευαστών-τραπεζών και ΕΕ, να διεκδικήσουμε ελεύθερη διέλευση για όλους. Ο αγώνας ενάντια στους ιδιωτικοποιημένους δρόμους είναι αγώνας ενάντια στο ξεπούλημα των λιμανιών, του νερού, του ρεύματος, των υποδομών, των δικτύων και του φυσικού πλούτου της χώρας! Είναι αγώνας ενάντια στο χρέος, τα μνημόνια, την ΕΕ και το ΔΝΤ, την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και τα συμφέροντα που υποστηρίζουν αυτή την πολιτική.
Η Αριστερή Παρέμβαση Αντκαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα ζητά να συζητηθεί το θέμα των διοδίων των νέων οδικών αξόνων και της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου προ ημερησίας διάταξης στο επόμενο περιφερειακό συμβούλιο της Δευτέρας 25 Σεπτεμβρίου. Το Περιφερειακό Συμβούλιο της Δυτικής Ελλάδας, πρέπει να πάρει θέση για ένα θέμα που διχάζει και πιέζει όλους τους κατοίκους της.
-Ζητάμε από το Περιφερειακό Συμβούλιο να καταδικάσει την παραχώρηση των εθνικών οδών και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρριόυ σε παραχωρησιούχους και να απαιτήσει να περάσουν σε δημόσια λειτουργία και έλεγχο με παράλληλη κατάργηση των διοδίων.
-Ζητάμε να πάρει σαφή θέση για την μη τοποθέτηση διοδίων στους υπό δημοπράτηση και κατασκευή νέους εθνικούς οδικούς άξονες Άκτιο- Ιόνια Οδός (Αμβρακία) και Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα καθώς και για τον δημόσιο χαρακτήρα αυτών των έργων, και ενάντια στην μελλοντική διαχείρισή τους από ομίλους.
Οι κάτοικοι της Δυτικής Ελλάδας έχουν πληρώσει ήδη πολλά σε μισοκατασκευασμένους και επικίνδυνους δρόμους, πληρώνουν 13 χρόνια μια πανάκριβη γέφυρα, δικαιούνται μια ασφαλή πρόσβαση στην Ήπειρο χωρίς να πληρώνουν διόδια χρυσάφι. Η ασφαλής και δωρεάν μετακίνηση είναι δημόσιο αγαθό και όχι προνόμιο για λίγους.
Add Comment