NEWS ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑ

Κόμβος Ρίου: Το έργο που ένωσε τρεις δρόμους και τρεις “ηπείρους”

Κόμβος Ρίου
Κόμβος Ρίου

Κόμβος Ρίου – Ο Μιχάλης Μπάρτζης είναι ο άνθρωπος που γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τη φιλοσοφία που σχεδιάστηκε ο νέος υπερκόμβος του Ρίου.

Η «Π» τον αναζήτησε και μίλησε μαζί του για το έργο, τις ανάγκες που θα εξυπηρετήσει και τις αλλαγές που επιφέρει στις κυκλοφοριακές μας συνήθειες.

Ο συνομιλητής μας κατέχει σήμερα την θέση του τέκνικαλ μάνατζερ» στην Ολυμπία Οδό (μέχρι πριν ένα χρόνο ήταν τεχνικός διευθυντής της κατασκευαστικής ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ).
Οπως μας εξήγησε, ο παλιός κόμβος εξυπηρετούσε την τοπική λειτουργία (κυκλοφοριακά) και επέτρεπε την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο. Αργότερα, όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου επέτρεπε στους διερχόμενους οδηγούς και την είσοδο στο κατάστρωμά της. Ουσιαστικά όμως ήταν ένας κόμβος τοπικής εξυπηρέτησης του Ρίου και του Αγίου Βασιλείου.
Ο νέος κόμβος κατασκευάστηκε για να ενώνει τρεις αυτοκινητόδρομους: Την Ολυμπία Οδό, την Ιόνια και την Πατρών-Πύργου (ο τρίτος με την προοπτική ότι θα ανακατασκευαστεί). Το στοίχημα ήταν πλέον να ενωθούν τρεις περιφέρειες: Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Ηπείρου.

«Οταν σχεδιάζεις έναν τέτοιο αυτοκινητόδρομο θέλεις όλες οι κινήσεις σου να μην έχουν loops (σ.σ. κουλούρες). Θυμάστε ότι παλιά για να πάμε από την αποβάθρα των φέρι-μποτ στον δρόμο για την Αθήνα κάναμε μια αναστροφή 180 μοιρών από την τρομπέτα του κόμβου, γύρω από το ακίνητο της ΕΡΤ, με κατεύθυνση την πρωτεύουσα. Οταν σχεδιάζεις έναν τέτοιο κόμβο θέλεις όλες οι κινήσεις σου να έχουν «ευθύγραμμη πορεία». Να έχει κατά κεφαλήν κινήσεις, οι οποίες είναι πάντα ευκρινείς και αντιληπτές, και δημιουργούν πολύ μικρότερες κυκλοφοριακές καθυστερήσεις γιατί ο οδηγός δεν μειώνει ταχύτητα…».

Η εξυπηρέτηση των πολιτών που κατευθύνονται στο νοσοκομείο ή αναχωρούν από αυτό, αποτέλεσε ένα ακόμα κρίσιμο σημείο. Το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε οι οδηγοί να φεύγουν απευθείας από το νοσοκομείο με κατεύθυνση την γέφυρα ή τα φέρι-μποτ μέσω του κύριου αυτοκινητοδρόμου, καθώς επίσης ερχόμενοι οι οδηγοί από την Στερεά Ελλάδα να φτάνουν μέσω του κόμβου μέχρι την ανατολική πύλη του ιδρύματος.
Η βασική λογική ήταν να κατασκευαστεί ένας κόμβος με «ασφαλείς πλέξεις κινήσεων» και τη δυνατότητα να επιλέγει ο οδηγός την κατεύθυνση στη γέφυρα ή τα φέρι-μποτ και παράλληλα να εξυπηρετούνται όλες οι τοπικές κινήσεις (π.χ. από την Σόμερσετ προς την Αθήνα, την Πάτρα, την μεγάλη περιμετρική κ.ο.κ.).
Επίσης, στον κόμβο έχουν κατασκευαστεί και αρκετά αθέατα έργα, όπως τα χαρακτήρισε ο Μ. Μπάρτζης. Αυτά είναι αντιπλημμυρικά αλλά -πολύ σημαντικό- προβλέπει το «πάντρεμα» με την υπό κατασκευή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων, καθώς η παλιά γέφυρα είναι ένα από τα σημεία διεπαφής με το σύγχρονο τρένο, χωρίς όμως να αλλάξει κάτι από το σημερινό μεγάλο έργο κατασκευής του υπερκόμβου.
Ο κόμβος ανασχεδιάστηκε για να μπορεί να εξυπηρετεί ροές οχημάτων με βάση τα στοιχεία του 2011, αλλά η κρίση τα έφερε διαφορετικά. Εφόσον συζητάμε και περιμένουμε όλοι να έλθει η ανάπτυξη, θα έχουμε μελλοντικά κατασκευασμένο ένα έργο με αυξημένες κυκλοφοριακές απαιτήσεις μελλοντικά. Επιπλέον, θα επιτρέπει -και- στη γέφυρα να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά σε περιόδους μεγάλων «εξόδων» (Πάσχα, καλοκαιρινές διακοπές κ.ά.), καθώς δεν θα δημιουργούνται οι καθυστερήσεις που είχαμε συνηθίσει να παρατηρούμε, περιγράφοντας την αγανάκτηση των οδηγών από την πολύωρη αναμονή στα ΙΧ. «Είναι πολύ σημαντικό ότι δεν θα εξυπηρετούνται όχι μόνο υπερτοπικές, αλλά και τοπικές αναγκες» λέει στην «Π» ο Μ. Μπάρτζης.
Οι σημάνσεις στον κόμβο έχουν εν πολλοίς ολοκληρωθεί. Απομένουν κάποιες «πινελιές» σε συνεργασία με το προσωπικό της γέφυρας, όπως είναι η πρόβλεψη για εκτροπή της κυκλοφορίας προς τα φέρι όταν θα πνέουν θυελλώδεις άνεμοι (με πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων), αλλά και την απόσυρση περιττών παλιών πινακίδων.

 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ
Από την Έντυπη Έκδοση – pelop.gr