NEWS ΕΛΛΑΔΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ

Ο Ιστορικός Ιερός Ναός Γεννήσεως του Χριστού – Χριστοκοπίδου στου Ψυρρή

Ιστορικός Ιερός Ναός Γεννήσεως του Χριστού - Χριστοκοπίδου στου Ψυρρή
Ιστορικός Ιερός Ναός Γεννήσεως του Χριστού - Χριστοκοπίδου στου Ψυρρή

Ο Ιστορικός Ιερός Ναός Γεννήσεως του Χριστού – Χριστοκοπίδου στου Ψυρρή

Ο ναός της Γεννήσεως του Χριστού είναι από τους πιο παλιούς της χώρας (χρονολογείται στα μέσα του 17ου αι.)

 

Ο ιερός ναός της Γέννησης του Χριστού – Χριστοκοπίδου βρίσκεται στην Αθήνα, στην παλιά συνοικία του Ψυρή και στην οδό Χριστοκοπίδου 2, κοντά στην εβραϊκή συνοικία. Πρόκειται για τον μοναδικό ναό στην Ελλάδα και τον δεύτερο στο κόσμο, αφιερωμένο στη γέννηση του Χριστού. Ο πρώτος είναι στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας στο σπήλαιο της Γεννήσεως του Ιησού και είχε θεμελιωθεί το 334-35 από τη μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου , την Αγία Ελένη.

Ο ναός ήταν κτητορικός και άνηκε στην επιφανή αθηναϊκή οικογένεια Κοπίδη, γεγονός που οδήγησε στην προσωνυμία του ναού, Χριστοκοπίδης- ο Χριστός του Κοπίδη. Επί των ημερών της Αγίας Φιλοθέης της Αθηναίας γύρω στα 1570 ο ναός αποτελούσε κέντρο στο οποίο έκανε διακονίες προς κάθε αναξιοπαθούντα μοιράζοντας συσσίτιο και ρουχισμό.
Ο σημερινός ναός έχει χτιστεί γύρω στο 1860 με πελεκητή πέτρα από τον Πειραιά στη θέση παλαιότερου χριστιανικού ναού μικρότερων διαστάσεων. Υπάρχουν πληροφορίες και προφορικές μαρτυρίες ότι ο πρώτος αυτός χριστιανικός ναός είχε και κρύπτη όπου επί Τουρκοκρατίας λειτουργούσε Κρυφό Σχολείο και η οποία κρύπτη έφερε τοιχογραφίες. Ήταν δε κτισμένος πάνω σε ερείπια Αρχαίου Ελληνικού Ναού περίπτερου ναού δωρικού ρυθμού. Ίσως σε αυτό το γεγονός να οφείλεται ο προς βορρά προσανατολισμός του. Είναι πολύ πιθανό αρχιτεκτονικά μέλη αρχαίου οικοδομήματος να είναι εντοιχισμένα στο σημερινό ναό. Ο ναός έχει τη μορφή σταυροειδούς με τρούλο. Στον γυναικωνίτη οδηγεί κλίμακα με κιγκλίδωμα όμοιο με αυτά που χρησιμοποιούσε ο αρχιτέκτονας Ερνέστος Τσίλλερ στις οικοδομές του στην Ελλάδα. Ο αρχιτέτκτων του ναού, όμως, παραμένει άγνωστος.
Από τα έγγραφα του 19ου αιώνα, γνωρίζουμε ότι όταν η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα το 1834 δεν είχε τα κατάλληλα κτίρια για να στεγάσει διάφορες δημόσιες υπηρεσίες. Ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης, Γεώργιος  Πραΐδης πρότεινε στον βασιλιά Όθωνα και την Αντιβασιλεία μα χρησιμοποιηθούν ερειπωμένοι ναοί της νέας πρωτεύουσας για τη στέγαση των διαφόρων δικαστηρίων. Τελικά επιλέγησαν οι ναοί της Αγίας Ελεούσης για τη στέγαση του Κακουργιοδικείου, ο ναός του Αγίου Αθανασίου για τη λειτουργία του Εφετείου και ο ναός Χριστοκοπίδη για τη στέγαση του Αρείου Πάγου. Και οι τρεις αυτοί ναοί βρίσκονται στη συνοικία του Ψυρρή και σε μικρή απόσταση μεταξύ τους. Ήταν, όμως, σε πολύ κακή κατάσταση και η στέγη του ναού Χριστοκοπιδη είχε καταρεύσει. Την μετατροπή των ναών σε αίθουσες δικαστηρίων ανέλαβε ο Δανός αρχιτέκτων Χριστιανός Χάνσεν.
Λέγεται ότι στα εγκαίνια της μετατροπής του ναού σε αίθουσα απονομής της δικαιοσύνης, λειτούργησαν εφτά αρχιερείς ενώπιον των ανώτατων δικαστών του Αρείου Πάγου και πλήθος κόσμου, παρουσία της βασίλισσας Αμαλίας η οποία παρακόλουθησε τη Θεία Λειτουργία στο μέσο του ναού στο σημείο που βρίσκεται αστέρας με 16 ακτίνες. Μετά την τελετή, η βασίλισσα άφησε το κάθισμα της, έναν θρόνο με ξυλόγλυπτο στέμμα και τον δικέφαλο αετό ως αφιέρωμα στο ναό-δικαστήριο. Ο θρόνος αυτός φυλάσσεται σήμερα ως κειμήλιο μέσα στο Ιερό Βήμα.
Η εσωτερική διακόσμηση είναι πολύ προσεγμένη, θυμίζει αναγεννησιακή τεχνοτροπία, ενώ τα παράθυρα του θόλου είναι ζωγραφισμένα με μέθοδο που προσομοιάζει βιτρώ. Στην κόγχη του Ιερού, βρίσκεται η μορφή της Πλατυτέρας , μια επιβλιτική σύνθεση. Ο ναός υπήρξε και τόπος προσευχής του Σκιαθίτη χριστιανού πεζογράφου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, γνωστού ως κοσμοκαλόγερου, ο οποίος πίστευε πολύ στον προφήτη Ελίσσαιο γι’αυτό αφιέρωσε στον δυτικό τοίχο του ναού τις εικόνες του των οποίων η τύχη αγνοείται. Παλιοί κάτοικοι της περιοχής θυμούνται ότι ο ναός διέθετε πολλά βασιλικά κειμήλια από τα οποία, δυστυχώς, δε σώζεται κανένα, εκτός από τα ασημένια στέφανα του Βασιλέως Όθωνα. Μεταξύ αυτών ήταν ένας φιλντισένιος σταυρός στην Αγία Τράπεζα, μια χρυσοκέντητη ποδιά με την απεικόνηση της Γέννησης, χρυσοκέντητος Επιτάφιος, τρία ασημένια εξαπτέρυγα, και δυο βαριά ασημένια φανάρια. Όλον αυτόν τον πλούτο είχαν δωρίσει στο ναό η βασίλισσα Αμαλία και η βασίλισσα Όλγα.
Σήμερα κοσμούν το ναό η Ωραία Πύλη, η Βασιλόθυρα, ο μαρμαρόγλυπτος άμβωνας με τριγλύφους, μέτοπες και φατνωματα, εσωτερικά ζωγραφισμένα με μάλαμα, ο θαυμάσιος δεσποτικός θρόνος, ένα ξυλόγλυπτο παγκάρι μεταξύ δύο κιόνων, το πτοσκυνητήρι και ο Επιτάφιος διακοσμημένος με περιτέχνες μινιατούρες. Πιστεύεται ότι τα γλυπτά είναι έργα του καλλιτέχνη Νομικού στα τέλη του 19ου με αρχές του 20ου αιώνα.
Ο ναός με τους σεισμούς του 1981 και 1999 υπέστη μεγάλες φθορές. Τα καμπαναριά έχουν κοπεί από τη βάση τους, ενώ έχει δημιουργηθεί μια μεγάλη ρωγμή που ξεκινάει από το εξωτερικό, περνάει εσωτερικά στη στεφάνη του Παντοκράτορα και καταλήγει στην Κόγχη του Ιερού. Ο ναός έχει, υποστεί πολλές φθορές από την υγρασία.
Ο ιερός ναός εορτάζει την 26η Δεκεμβρίου. 

Image result for Χριστος- Χριστοκοπίδης

Image result for Χριστος- Χριστοκοπίδης