NEWS ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑ

Αχαΐα, Ηλεία και… υπουργοί “καίγονται” για την Πατρών-Πύργου

Φωνές για καθυστερήσεις του έργου εκσυγχρονισμού του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου εκφράζονται από την Αχαΐα και την Ηλεία. Την ίδια ώρα δημοσιεύματα στον κεντρικό Τύπο αναφέρουν ότι η συμβασιοποίησή του κινείται με ρυθμούς χελώνας και προκαλεί αλυσιδωτές επιπτώσεις στην απορροφητικότητα κονδυλίων για την Ελλάδα.
Οι ανησυχίες για την πορεία του έργου είναι μοιρασμένες ανάμεσα στην Αχαΐα και την Ηλεία, αλλά έχουν κοινό σημείο την δημοπράτηση του όγδοου τμήματος του οδικού άξονα (Κάτω Αχαΐα-Μιντιλόγλι).
Η επιτροπή φορέων της Αχαΐας που διεκδικεί την αλλαγή χάραξης του αυτοκινητόδρομου περιμένει ακόμα μια συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, προκειμένου να εκθέσει τις απόψεις της. Τη συνάντηση έχει αποφύγει η πλευρά του υπουργείου, έστω κι αν αυτή έχει ζητηθεί από τοπικά φιλοκυβερνητικά στελέχη. Οι τοπικοί φορείς έχουν δηλώσει ότι προωθείται η υπάρχουσα χάραξη για λόγους που σχετίζονται με την εισπραξιμότητα των διοδίων που θα λειτουργήσουν.
Ανησυχία όμως επικρατεί και στη γειτονική Ηλεία. Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Κώστας Νικολούτσος με επιστολή του στον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, την οποία κοινοποίησε στον περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Απόστολο Κατσιφάρα, και τους βουλευτές Ηλείας, προειδοποίησε για νέες καθυστερήσεις στο έργο.
Στην επιστολή του εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για την εξέλιξη των διαδικασιών υλοποίησης του οδικού έργου Πάτρα – Πύργος (τμήμα Βούναργο – Μιντιλόγλι) μετά την αναβολή δημοπράτησης της 8ης εργολαβίας. Και προσθέτει: «Επαναλαμβάνουμε το αίτημά μας για εκπόνηση δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος – στοχοδιαγράμματος, γιατί η όλη εξέλιξη έχει επιφέρει αναστάτωση στην τοπική κοινωνία, αφού προξενείται επιβράδυνση στην οικονομική ανάκαμψη του τόπου, μειώνοντας δραματικά την αισιοδοξία για επενδύσεις και έξοδο από την κρίση…».
Εκτός αυτών, ρεπορτάζ της «Καθημερινής» (υπογράφει ο Γιώργος Λιάλιος) αναφέρει ότι στα οικονομικά υπουργεία επικρατεί νευρικότητα, η οποία αποδίδεται στην πολύμηνη καθυστέρηση από πλευράς υπουργείου Υποδομών, ως προς την υπογραφή των πρώτων συμβάσεων του Πάτρα – Πύργος. Το δημοσίευμα επικαλείται επίσημα έγγραφα, τα οποία αναφέρουν ότι οι τρεις από τις επτά συμβάσεις, στις οποίες έχει κατατμηθεί το έργο, μπορούσαν να έχουν υπογραφεί από τον προηγούμενο Οκτώβριο, οπότε και έγινε η ένταξή του στο ΕΣΠΑ, ενώ οι πρώτες τέσσερις αναμένουν την οριστική έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου από την ΕΕ. Η νευρικότητα οφείλεται, σύμφωνα με την «Κ», στο γεγονός ότι η καθυστέρηση στερεί από την Ελλάδα τη δυνατότητα να αυξήσει τους ρυθμούς απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων, ενώ η ολοκλήρωση του έργου μετατίθεται πλέον για το 2023.
Το έργο Πάτρα – Πύργος χωρίζεται τεχνικά σε 27 υποέργα: Οκτώ κύριες συμβάσεις, δέκα συμβάσεις προαίρεσης (επέκταση σε άλλα τεχνικά έργα), δύο συμβάσεις για αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, απαλλοτριώσεις, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου (SCADA), την κατασκευή χώρων υγιεινής στα πάρκινγκ, τον τεχνικό σύμβουλο και τις δράσεις δημοσιότητας.
Σύμφωνα με γνωρίζοντες, ένας από τους λόγους της καθυστέρησης θεωρούνται οι χαμηλοί δείκτες κυκλοφορίας και η ανάγκη να πειστεί η ΕΕ για την κατασκευή του. Με βασικά επιχειρήματα την ανάγκη να αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια του οδικού άξονα και οι αισιόδοξες εκτιμήσεις για αύξηση της κυκλοφορίας λόγω τουρισμού, η ελληνική πλευρά συνεπικουρούμενη από την τεχνική ομάδα «Γιάσπερς» έπεισαν τους ευρωπαίους για την χρησιμότητα του έργου. Επίσης, η ελληνική πλευρά διατείνεται ότι οι συμβάσεις θα υπογραφούν στο διάστημα από τα μέσα Φεβρουαρίου μέχρι τα τέλη Απριλίου.

 

Πηγή: Pelop.gr – ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ, Από την Έντυπη Έκδοση